10 Jaar Flutastic!

Flutastic
Flutastic

Dit jaar, 2015, bestaat Flutastic precies 10 jaar. En wat is er in die 10 jaar veel gebeurd….

In 2004 was ik nog bezig met mijn studie aan het conservatorium toen Muziekvereniging Sempre Crescendo Elden-Arnhem mij vroeg of ik in wilde vallen als fluitdocent. Die kans wilde ik niet laten liggen. Ik studeerde in Zwolle en de lessen waren op vrijdag. Voor mij dus op de terugweg voor een weekend thuis in Brabant. Na de invalperiode waren ze erg tevreden over mij en boden mij werk aan als vaste fluitdocent bij hun vereniging. Inmiddels was het 2005. En ja, als je dan echt werkt als ZZP’er, dan moet je de zakelijke kant van het werk ook gaan regelen en zo ontstond Flutastic.

 

Vanuit de start in Elden is mijn netwerk steeds groter geworden en zijn ook de werkzaamheden uitgebreider geworden. Al snel gaf ik ook projecten op basisscholen voor verenigingen om leden te werven, heb ik een fluitorkest opgericht in Elden voor al mijn fluitleerlingen aldaar, ben ik lessen als AMV en kleutermuziek gaan geven in Elst, heb ik in Arnhem een opleidingsorkest gedirigeerd…en dat allemaal in nog maar de beginjaren.

 

Helaas begon in 2009-2010 de crisis door te zetten in het cultuuronderwijs. Deze jaren was het verkrijgen van werk een stuk moeilijker. Je merkte dat men ging bezuinigen op de extra’s en dus ook op muziekles. Nieuwe leerlingen kwamen er minder en bestaande leerlingen moesten soms noodgedwongen stoppen. Enorm zonde natuurlijk, vooral voor de leerlingen die zo graag speelden.

 

In 2011 kreeg ik de kans om projectmatig voor De Lindenberg Nijmegen te gaan werken en daar muziekles op basisscholen in achterstandswijken op te zetten, projecten daaromheen te bedenken, muziekdocenten aan het werk zetten en de gehele organisatie daaromheen te regelen. Een nieuwe uitdaging. Geen fluituitdaging, maar in mijn thuispraktijk ben ik wel altijd fluitles blijven geven. Een leven zonder fluit is voor mij niet mogelijk. De ervaring bij De Lindenberg was erg leerzaam. Het werken in loondienst binnen een grote organisatie, het aansturen van collega’s, het gehele project bedenken, uitwerken en uit (laten) voeren en de communicatie met scholen. Een jaar lang heb ik dit project met veel plezier gedaan. Alleen mistte ik het vele fluit spelen en lesgeven wel.

 

De laatste 3 jaar ben ik voornamelijk me weer gaan richten op fluit. Meer fluitlessen geven, veel ondernemen, nieuwe plannen bedenken, actief zijn in de fluitwereld in Nederland. Langzaamaan begint de economie weer aan te treken. Er komen weer meer leerlingen, er is meer ruimte voor extra muzikale activiteiten, leerlingen hebben weer meer mogelijkheden om met activiteiten mee te doen.

Voor dit schooljaar heb ik veel nieuwe activiteiten gepland staan. Muziekwedstrijden waar leerlingen aan mee doen, open podia, play-ins, fluitdagen, dwarsfluitkampen, te veel om op te noemen.

In een apart blogartikel wat volgende week gepubliceerd wordt, zal ik meer schrijven over alle extra activiteiten waar ik me maar al te graag voor inzet. Want er gebeuren zoveel leuke muzikale activiteiten in Nederland op dit moment en daar bovenop organiseer ikzelf (soms in samenwerking met anderen) ook nog de nodige activiteiten. Er is dit jaar dus enorm veel te beleven! Ik heb er veel zin in en ik ben erg blij dat de muzikale flow in Nederland weer is teruggekeerd!