Masterclass over Katherine Hoover

Flutastic

Katherine Hoover

Op donderdag 19 februari had ik het geluk een masterclass bij te mogen bijwonen van Wendela van Swol over muziek van de componiste Katherine Hoover. Van te voren had ik ter voorbereiding uiteraard al wat informatie gezocht en opnames beluisterd over beide dames. Deze informatie en opnames maakte me alleen maar meer nieuwsgierig. En gelukkig was het meer dan de moeite waard om deze dag mee te mogen maken.

Katherine Hoover is een componiste van deze tijd. Ze is geboren in december 1937 in de Verenigde Staten. Ze is zowel componiste als fluitiste en dirigente. Ze heeft composities op haar naam staan voor fluit, piano, orkest, viool en cello, klarinet, hobo, fagot en saxofoon. In dit blogartikel richt ik me uiteraard op haar composities voor fluit.

In de tijd dat zij startte met haar werk als componiste was het niet echt gunstig gesteld voor haar. Omdat ze een vrouw was kreeg ze minder aandacht. Haar eerste composities werden dan ook pas gepubliceerd in 1972. Hoover zegt zelf dat ze een soort van “self-taught” componiste is. Ze heeft het componeren dus zelfstandig moeten leren door het gebrek aan aandacht voor haar. Haar lessen in componeren waren beperkt en ze kreeg voornamelijk theorieles. Door zelf theorieles te geven, werd ze “gedwongen” om nog beter en meer analytisch te kijken naar muziekstukken. Vooral het bestuderen van muziek uit de 20e eeuw heeft haar geleerd hoe componisten omgingen met “sound”.

Tijdens de masterclass werd er  Winter Spirit gespeeld en dus ook uitvoerig behandeld. Een schitterend sfeervol stuk voor fluit solo. In dit stuk komen er meerdere sferen langs en wordt je meegenomen door schitterende verschillende emoties (of landschappen zoals ik het voor me zie) Het is zeer interessant om analytisch te kijken naar dit stuk, naar de details in de uitvoering en hoeveel invloed de kleine details hebben om het verhaal achter het stuk. Hoe je als fluitiste op verschillende manier zo’n stuk kan benaderen en uitvoeren en dat de details de uitvoering en dus ook het verhaal achter het stuk zo verschillend kunnen maken.

Wendela van Swol is fluitiste en heeft aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag gestudeerd. Voor een orkestbaan is zij 24 jaar geleden naar Spanje verhuisd. Daar lagen haar kansen en mogelijkheden en die heeft zij gegrepen. Lesgeven is absoluut ook een passie van haar wat te merken is aan de manier waarop zij de masterclasses geeft. Ook haar passie voor muziek van Hoover is hier duidelijk zichtbaar. Zij is een soort pionier in het bekend maken van deze nog te onbekende muziek. Zelf heeft ze zich erg verdiept in muziek van Hoover. Op analytisch niveau heeft zij uitgezocht hoe de stukken in elkaar zitten, hoe zinnen lopen, wat belangrijk is en wat minder belangrijk en vooral ook: op welke manier moet deze schitterende muziek uitgevoerd worden gekeken naar alle facetten die mogelijk zijn.

Ademhaling in de stukken van Hoover leek een centrale plaats in te nemen tijdens de masterclasses van Wendela. Een ademhaling op een verkeerde plaats, maakt dat een zin ineens een hele andere betekenis krijgt.

Maar waarom nu een heel blogartikel over Katherine Hoover? Ik ben van mening dat er bepaalde muziek uit deze tijd bestaat die veel te weinig onder de aandacht gebracht wordt. De muziek van Katherine Hoover is daar een voorbeeld van. Haar muziek is schitterend, modern, maar met een duidelijke sfeer/verhaal. Toegankelijke muziek die echt tot de verbeelding spreekt. Muziek die je kan betoveren, die je kan meenemen naar een andere wereld. Muziek die niet in een hoekje gestopt moet worden, maar waar juist meer bekendheid aan gegeven moet worden. Wendela van Swol is daar goed mee bezig en ik hoop via dit blogartikel hier ook een bijdrage aan te kunnen geven.

Hieronder is een link te vinden van het stuk Winter Spirits van Hoover uitgevoerd door Wendela van Swol.

Winter Spirits

Componiste: Katherine Hoover

Fluitiste: Wendela van Swol