Voorspelen

Flutastic

Aan het einde van het schooljaar is het altijd weer het moment van voorspelen. Voorspelen, wat is dat eigenlijk? En waarom is dat dan zo belangrijk?

Voor mij is voorspelen een woord met wat minder lading dan wanneer je het zou benoemen als concert. Feitelijk is het echter hetzelfde: een leerling staat op een podium en speelt en het publiek zit in de zaal, luistert en applaudisseert.

Wat ik vaak zie is dat docenten proberen de spanning bij leerlingen een beetje weg te halen door te zeggen “ach, het is maar een voorspeelmorgen”. Maar is dat wel goed? Zijn voorspeelmorgens niet juist bedoeld om de leerling een moment te geven waarop hij of zij kan laten horen wat er geleerd is in het afgelopen jaar? En wil je dan niet juist dat een leerling dat goed doet? Anders geeft het nog geen beeld van het geleerde… Oftewel: wordt de voorspeelmorgen serieus genoeg genomen als podiumpresentatie en oefening voor de leerling?

 

Een voorspeelmorgen is voor mij één van de leermomenten voor een leerling om met spanning om te gaan, om te leren spelen voor publiek. Naast dat het gaat om het spelen zelf, komt er tevens een podiumpresentatie bij. En de enige manier om dat te leren is door het te doen.

 

Grote verschillen zie je bij leerlingen per docent. Sommige docenten zijn heel goed in leerlingen begeleiden in het zich presenteren op het podium. Hoe sta je op een podium, hoe bedank je middels een buiging het publiek aan het einde? Andere docenten zijn weer goed in het wegnemen van spanning bij leerlingen. Zou het nu geen ideale combinatie zijn om leerlingen te leren hoe ze zich presenteren op een podium en zich daar niet te gespannen bij laten voelen? Gezonde spanning even niet meegeteld, want een beetje spanning kan geen kwaad…

 

En dan nog de vraag: is het wel mogelijk om deze podiumkunsten te leren met slechts één voorspeelmoment per jaar of zou het niet heel wenselijk zijn als er gedurende het jaar meer van dit soort momenten gecreëerd kunnen worden?